Czy Twoja firma musi być wpisana do BDO? Warto to sprawdzić!

BDO, czyli Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, to specjalny system, który gromadzi informacje o odpadach, zawiera też ich ewidencję. Jest integralną częścią rejestru podmiotów gospodarujących odpadami, jak również wprowadzających do obiegu opakowania lub produkty w opakowaniach. Z tego powodu wiele firm musi zarejestrować się w BDO. Poniżej wyjaśniamy, które podmioty podlegają takiemu obowiązkowi. 

Które firmy muszą rejestrować się w BDO? Aktualny wykaz

 Zasady prowadzenia ewidencji odpadami, a także rejestracji w BDO, reguluje ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. Art. 49. wskazuje, że to marszałek województwa prowadzi rejestr podmiotów dostępnych w Bazie. Obowiązkowi rejestracji podlegają podmioty: 

  • wprowadzające do obrotu opakowania, produkty w opakowaniach, a także opony, baterie, akumulatory, oleje, preparaty smarowe i sprzęt elektryczny oraz elektroniczny,
  • produkujące, nabywające i importujące opakowania z UE,
  • wytwarzające, zbierające, przetwarzające lub transportujące odpady,
  • odbierający odpady komunalne,
  • wprowadzające do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych,
  • działające jako autoryzowani przedstawiciele zagranicznych sprzedawców sprzętu elektronicznego lub elektrycznego,
  • prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK),
  • sprzedający odpady lub pośredniczące w ich obrocie.

 Powyższa lista naturalnie nie jest kompletna. Przepisy ustawy dokładnie wyjaśniają, które podmioty powinny zainteresować się rejestracją w BDO. Jeśli jednak nie jesteś w stanie odpowiednio zinterpretować jej treści lub masz wątpliwości, co oznaczają dla Twojej działalności, skorzystaj z pomocy specjalistów. 

Nasza firma prowadzi profesjonalny konsulting środowiskowy. Dzięki fachowej wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu jesteśmy w stanie wskazać, czy Twoja firma podlega obowiązkowi rejestracji. Wyjaśnimy Ci również obecny stan prawny i odpowiemy na wszystkie pytania związane z tym tematem bądź branżą środowiskową. 

Wniosek o wpis do rejestru BDO – kiedy go złożyć? Co powinno się w nim znaleźć?

 Wniosek o wpis do rejestru BDO należy złożyć jeszcze przed rozpoczęciem działalności, która podlega obowiązkowi rejestracji. Jeśli jednak przedsiębiorstwo już funkcjonuje, ale nie znalazło się w rejestrze, wniosek trzeba złożyć niezwłocznie. 

Jak złożyć wniosek o wpis do BDO? 

  1. Wniosek o wpis do rejestru BDO można złożyć tylko elektronicznie.
  2. Musisz zalogować się do systemu, a następnie wypełnić stosowny formularz. Powinny znaleźć się w nim między innymi dane identyfikacyjne firmy, rodzaj działalności, dane kontaktowe, a także dodatkowe informacje i załączniki (jeśli są wymagane).
  3. Po złożeniu wniosku w systemie BDO pojawi się numer rejestrowy będący identyfikatorem Twojej firmy. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru w terminie 30 dni od otrzymania wniosku. Chyba że wystąpiły w nim błędy formalne.

 W przypadku, gdy firma została już wpisana do BDO, ale w zakresie jej działalności nastąpiły zmiany, w ciągu 30 dni od ich wystąpienia należy złożyć formularz aktualizacyjny. To samo tyczy się zmiany nazwy przedsiębiorstwa, adresu siedziby lub danych kontaktowych. 

Jeżeli Twoja firma podlega opłacie rejestrowej lub rocznej, otrzymany numer rejestrowy musisz umieszczać na wszystkich dokumentach powiązanych z prowadzoną działalnością (na przykład na fakturach). Na które podmioty nakładane są opłaty roczne i rejestrowe? Między innymi na firmy wprowadzające do obrotu baterie, akumulatory i pojazdy, producentów, nabywców i importerów opakowań z UE, czy też sprzedawców produktów jednorazowego użytku wykonanych z tworzyw sztucznych. 

Obowiązki związane z wpisem do rejestru BDO mogą wydać się skomplikowane, zwłaszcza gdy nie masz doświadczenia w tych sprawach. Nasi specjaliści rozwieją Twoje wątpliwości i pomogą przygotować stosowny wniosek. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnych form kontaktu.

Najnowsze